Matura międzynarodowa IB
Matura międzynarodowa
IB
Dla tych, którzy wierzą, że edukacja i marzenia nie muszą mieć granic.
Czym wyróżnia się program IB?
Program IB
Umiejętności przydatne w dalszej edukacji
Dzięki licznym esejom program IB uczy umiejętności pisania prac badawczych, a co za tym idzie krytycznego myślenia, korzystania ze źródeł i wielu innych przydatnych na studiach umiejętności.
Nauka w praktyce
W programie IB jest więcej praktycznego doświadczania i nauki w formie laboratoriów, eksperymentów czy przeprowadzania badań niż w standardowym polskim programie.
Wiele wysiłku i zaangażowania
W IB odnajdą się osoby pracowite, wytrwałe i zmotywowane do zdobywania wiedzy. Nauki i projektów do zrealizowania jest naprawdę niemało, co wymaga od uczniów pewnych wyrzeczeń.
Rozwój osobisty
Program IB umożliwia rozwijanie się na polu naukowym poprzez wybór spośród szerokiego zakresu przedmiotów. Poza standardowymi lekcjami wspiera również realizowanie się poprzez aktywność twórczą, fizyczną oraz społeczną.
Ułatwiony wstęp na studia zagraniczne
Wielu uczniów IB decyduje się na studia za granicą. Z międzynarodowym dyplomem jest to często łatwiejsze, a specyfika programu IB skupia się do przygotowania do życia w globalnym społeczeństwie.
Nasza szkoła została założona przez absolwenta programu IB!
"Jako absolwent programu IB wiem doskonale, że zaliczenie 6 przedmiotów, w tym co najmniej 3 na HL, napisanie labów, EE, internali, zaliczenie (w moim przypadku) 16 egzaminów pisemnych i kilku ustnych, to dość duże wyzwanie dla licealisty. Wiem też jak mało nauczycieli zna program IB. Dlatego założyłem Foster High - aby pomóc uczniom w tym trudnym zadaniu i wskazać wielokrotnie sprawdzone, bezpieczne drogi do osiągnięcia jak najwyższego overall'a na dyplomie IB"
Michał Szumski
założyciel Foster High
Diploma Programme: Matura Międzynarodowa IB
Diploma Programme obejmuje dwa ostatnie lata liceum. Dwa lata poprzedzające naukę w ramach DP IB to tzw. preIB, które ma za zadanie przygotowywać uczniów do nauki w tym systemie.
Co składa się na program IB?
Program nauczania IB składa się z trzech kluczowych elementów tzw. core oraz sześciu grup przedmiotowych.
Trzy podstawowe elementy Diploma Programme to unikatowe wyzwania mające na celu poszerzenie zakresu edukacji uczniów.
- Theory of Knowledge (TOK) zajęcia, w czasie których uczniowie rozwijają zdolność krytycznego myślenia, dyskutując nad naturą wiedzy, obszarami wiedzy i możliwymi sposobami poznania, ich zwieńczeniem jest indywidualnie napisany esej o długości 1200 słów
- Extended Essay (EE) to niezależna praca badawcza wykonywana przez każdego ucznia IB z jednego, wybranego przez siebie przedmiotu, której zwieńczeniem jest esej o długości 4000 słów
- Creativity, Activity, Service (CAS) godziny w ramach programu IB przeznaczone na wybrane przez ucznia zajęcia, mające za zadanie wspierać rozwój osobisty poprzez kreatywne projekty, aktywność fizyczną oraz działania społecz
Sześć grup przedmiotowych
Studies in Language and Literature
Language Acquisition
Individuals and Societies
Sciences
Mathematics
The Arts
Co do zasady uczeń wybiera po jednym przedmiocie z każdej grupy. Istnieje jednak wyjątek, czyli możliwość wyboru dodatkowego kursu z grup sciences, individuals and societies lub languages przy rezygnacji z przedmiotu z grupy the arts.
Łącznie uczniowie podejmują naukę 6 przedmiotów – 3 (lub 4) na poziomie wyższym (HL) oraz pozostałych 3 (lub 2) na poziomie standardowym (SL).
Przykład obrazujący możliwy wybór przedmiotów:
Studies in Language and Literature
Language Acquisition
Individuals and Societies
Sciences
Mathematics
The Arts
W czym możemy Ci pomóc?
Mathematics
- Analysis and approaches SL
- Analysis and approaches HL
- Applications and interpretation SL
- Applications and interpretation HL
Sciences
- Physics SL
- Physics HL
- Chemistry SL
- Chemistry HL
Jak wygląda system oceniania w programie IB?
45 punktów na dyplomie absolwenta
System IB opiera się na zróżnicowanych formach oceniania, takich jak egzaminy, prace pisemne (m.in. Internal Assessment), projekty, prezentacje i badania, które sprawdzają zarówno wiedzę, jak i umiejętności uczniów. Jego międzynarodowy charakter ma na celu zapewnienie jednolitego standardu na całym świecie. IB promuje refleksję uczniów na temat własnego uczenia się oraz holistycznie wspiera rozwój młodych ludzi, kładąc nacisk na myślenie krytyczne, komunikację i współpracę.
Na dyplomie absolwenta programu IB (International Baccalaureate) punkty przyznawane są na podstawie wyników z sześciu przedmiotów. Każdy z tych przedmiotów jest oceniany na maksymalnie 7 punktów, co daje łącznie 42 punkty.
Oprócz przedmiotów wybranych przez ucznia spośród 6 grup przedmiotowych absolwenci zdobywają także maksymalnie 3 punkty za dwa podstawowe elementy programu IB: TOK oraz EE (tabela obok). Aktywności podejmowane w ramach CAS nie są oceniane, jednak ich zrealizowanie i odpowiednie udokumentowanie jest warunkiem zdobycia dyplomu IB.
45 to zatem maksymalna liczba punktów do zdobycia:
42 za przedmioty (6×7 punktów) i 3 punkty za core (TOK i EE łącznie)
Aby otrzymać dyplom IB, uczniowie muszą spełnić jeszcze kilka ważnych warunków, z których najbardziej podstawowe to: zdanie wszystkich trzech elementów core oraz wszystkich przedmiotów i uzyskanie minimalnej łącznej sumy punktów (24 pkt).
Ale za co właściwie dostaje się punkty?
20% oceny stanowi wynik z Internal Assessment, który w przypadku przedmiotów ścisłych stanowi praca pisemna (esej badawczy).
80% oceny to External Assessment, czyli rezultat 3 (w przypadku niektórych przedmiotów 2) egzaminów końcowych tzw. papers stanowiących odpowiednik polskiej matury.
Znamy program matury międzynarodowej IB od podszewki
Zastanawiasz się:
Jakie są wymagania w ramach Matury Międzynarodowej IB?
Czy program Matury Międzynarodowej IB jest uznawany na całym świecie?
Jakie są korzyści z ukończenia programu Matury Międzynarodowej IB?
Jakie przedmioty są oferowane w programie Matury Międzynarodowej IB?
Czy program Matury Międzynarodowej IB jest trudny?
My znamy odpowiedzi na te pytania!
Zapisz się na zajęcia
Chcesz dowiedzieć się więcej?