Nauczyciel z uczniem robią eksperymenty związane z fizyką

GameLab czyli grupowe zajęcia projektowe z fizyki

Moje wieloletnie doświadczenie podpowiada, że uczniowie czują lęk przed standardami fizyki. Z pomocą naszych pasjonujących edukatorów nie dość, że spełnisz wszystkie wymagania maturalne, to jeszcze będziesz się świetnie bawił. Zajęcia projektowe z fizyki to autorska metoda absolwenta Oksfordu – Łukasza Skowrona, której elementy pojawiają się na jego zajęciach już od dawna.

Na czym opiera się ta metoda?

Nauka fizyki jest jak budowa drzewa. Solidne korzenie i pień to dogłębne zrozumienie podstaw kinematyki i dynamiki – to fundament, na którym zbudowana jest cała fizyka. Potrzebna jest solidna baza, aby korona drzewa mogła zacząć się bujnie rozrastać o kolejne gałęzie, liście i owoce. Czyli wtedy przychodzi czas, aby zgłębić inne rejony fizyki – elektrostatyka, mechanika orbitalna, magnetyzm, optyka itd…

PROJEKTOWO: Wiedzy nie da się komuś przekazać – w każdej dobrej książce o neurodydaktyce można przeczytać to sformułowanie. Da się jedynie zapewnić komuś środowisko, w którym sam stworzy swoją strukturę wiedzy – dzieje się to poprzez działanie, rozwiązywanie problemów, które możemy jakoś odnieść do swoich obserwacji i doświadczeń. Właśnie to robimy w Foster High. Pod okiem eksperta edukacji fizyki i przy użyciu nowoczesnych materiałów do nauki.

GRUPOWO: Dzisiaj większość zawodów wykonuje się, pracując w zespołach. Dlatego tak ważne jest dla nas, abyś już teraz mógł zdobywać przydatne do tego kompetencje – umiejętność prezentowania i obrony swoich pomysłów, przyjmowania konstruktywnej krytyki, delegacji zadań w grupie czy komunikowania wyników projektu. Praca w grupie wyciąga na wierzch Twoje mocne i słabe strony oraz pomaga nad nimi pracować. Z naszych zajęć wychodzisz z lepszą świadomością tego, w jakiej roli w grupie najlepiej się czujesz i sprawdzasz.

POPRZEZ MATERIAŁY Z GIER: Według psychologii poznawczej, mózg najlepiej uczy się, jeśli może nową wiedzę odnieść do innych „węzłów pamięciowych”. Im więcej ich jest, tym łatwiej zakodować w mózgu nową wiedzę. Dlatego też na zajęciach wykorzystujemy to, co uczniowie dobrze znają – gry komputerowe, filmy, czy eksperymenty bazujące na codziennych doświadczeniach uczniów. To wszystko pozwala na lepsze zobrazowanie i kodowanie w pamięci rozumienia omawianych zagadnień.

Skąd pomysł na zajęcia projektowe z fizyki?

“Jako student Oksfordu miałem przyjemność sam doświadczyć nauki poprzez projekty. Jeszcze w czasie studiów zainteresowały mnie także aspekty etyczne i humanistyczne pracy inżyniera. Od tej pory zgłębiam zagraniczną literaturę o metodologii i psychologii nauczania fizyki. Dzięki temu na fizykę patrzę szeroko, nie jako oderwaną od życia abstrakcyjną naukę i na tym też bazuję moją metodę. Chcę pokazywać tę fascynującą perspektywę innym.”

Łukasz Skowron

Jaki jest tok pracy podczas takich zajęć?

Na zajęciach w szkole, o których opowiadają nam uczniowie, nauczyciele z fizyki zaczynają np. dział bryły sztywnej od abstrakcyjnych niezrozumiałych wzorów, których pochodzenie jest nieznane. Ciężko nowicjuszowi skonceptualizować coś takiego. Chcąc pracować zgodnie ze sposobem działania mózgu, my pracę nad działem bryły sztywnej zaczniemy tak: ZAPROJEKTUJEMY ŚMIECIARKĘ!

Przykładowy projekt: śmieciarka w akcji

Skupiając się głównie na podnośniku na tyłach pojazdu, nakreślimy zamysł projektu, a prowadzący zwróci uwagę na ważne pojęcia związane z działem bryła sztywna. Gdy odkryjemy potrzebę zrozumienia tych pojęć, przejdziemy do pracy nad autorskimi materiałami edukacyjnymi, aby te pojęcia zrozumieć.

Konstrukcja materiałów jest unikatowa i uwzględnia korzystanie z różnorodnych bodźców w procesie nauki. Na zajęciach projektowych z fizyki nie będziemy jedynie czytać i rozwiązywać zadań. Będziemy ich doświadczać. W końcu nauka nie zachodzi, kiedy jesteśmy bierni, co niestety często ma miejsce w ramach standardowych, “sprawdzonych” form zajęć szkolnych.

Materiały są tak zbudowane, aby zyskać szerokie spojrzenie na proces powstawania kolejnych pojęć fizycznych. Uwzględniają aspekty historyczne, humanistyczne i filozoficzne, które jeszcze lepiej zakotwiczają zdobywaną wiedzę w strukturze naszej pamięci. Zrozumiesz, “skąd wiemy, że wiemy?” i dzięki temu wiedza ta będzie bardziej żywa i trwała. Podczas zajęć wykorzystamy wiele narzędzi komputerowych (np. Desmos, Algodoo), przeprowadzimy doświadczenia oraz przeanalizujemy fragmenty filmów i gier.

Podczas naszych zajęć jesteś aktywnym i sprawczym podmiotem. Bierzesz czynny udział w tworzeniu społeczności grupy. Wspólnie wybieramy projekty do każdego działu z fizyki. Może Ty będziesz miał pomysł na unikatowy projekt? Prowadzący zadba o to, żebyś odkrył/a jak satysfakcjonująca jest własna inicjatywa i sprawczość w procesie nauki.

FAQ

1. Czy ta metoda nie jest zbyt nienormalna?

Głęboko wierzymy, że metody typowo szkolne, wykładowe, oparte tylko o jeden bodziec – słuch – są nienormalne. Dlatego korzystamy z wiedzy, jak uczy się ludzki mózg. Według odkryć neurodydaktyki najlepiej uczymy się, gdy angażujemy jak najwięcej zmysłów. Słuch, wzrok, dotyk, węch. Na przykład w projekcie podsumowującym wiedzę z hydrostatyki – czyli podczas budowy prostego syfonu łazienkowego (za pomocą słomek) doświadczysz ich wszystkich. Nawet zmysł smaku będzie zadowolony. Zdrowe przekąski w postaci orzeszków czy żurawiny, zawsze są obecne na naszych zajęciach.

2. Zależy mi na przygotowaniu się do matury w rok, czy w takiej formule nie jest za późno?

Absolutnie nie. Wieloletnie doświadczenie prowadzącego pokazuje, że nawet osoby, które określały siebie jako „beznadziejne” czy „niewiedzące absolutnie nic” w ciągu jednego roku szkolnego zdołały z sukcesem przygotować się do matury. Przy tak angażującej formie nauki motywacja i skuteczność pracy znacznie wzrasta.

3. Nie interesują mnie gry komputerowe! Czy te zajęcia są dla mnie?

Pewnie! W gry komputerowe nie będziemy grać. Chyba że ktoś z uczestników będzie chciał nam coś pokazać i przyniesie swój komputer! Gry komputerowe stanowią tylko tło i źródło wielu zadań. W dzisiejszych czasach jesteśmy przyzwyczajeni do immersji w bodźcach audiowizualnych. Dużo ciekawiej jest postawić problem fizyczny, oglądając filmik z gry komputerowej i powiedzieć “obliczmy prędkość wylotu postaci, która wyskoczyła z samolotu”, niż jedynie przeczytać o tym w zbiorze zadań.

Poza grami komputerowymi pracujemy również na eksperymentach czy urywkach z filmów (nie ma nic lepszego niż analiza sceny zjazdu na linie Toma Cruisa w Mission Impossible z 1997 roku). Możemy nawet analizować bezsensowne artykuły o kierowcach łamiących przepisy ruchu drogowego czy odwiedzić schody ruchome na stacji metra obok biura i przestudiować ich ruch. Nie zabraknie jednak też typowych zadań tekstowych – Wasze umiejętności sprawdzimy, korzystając z najlepszych zbiorów zadań oraz autorskich materiałów.

4. Prowadzący z Oxfordu? To chyba nie dla mnie. Nie jestem taki mocny z fizyki.

Nie bój nic! Łukasz to ekspert nie tylko z zakresu fizyki, ale i edukacji. Lata doświadczenia i researchu o psychologii uczenia sprawiły, że prowadzący świetnie rozumie potrzeby intelektualne i emocjonalne młodych ludzi. Formuła prowadzenia zajęć projektowych z fizyki zapewnia, iż nie ma między uczniem a nauczycielem bariery związanej z operowaniem niezrozumiałymi pojęciami. Tło edukacyjne prowadzącego oznacza, że był najlepszej uczelni świata i sam brał udział w edukacji metodą projektową. Uznaje ją za na tyle skuteczną, że rozwija ją na własnych zajęciach.

5. Jestem w pierwszej/drugiej/trzeciej klasie liceum, ta metoda brzmi super, czy też mógłbym się zapisać? 

Pewnie! Ponieważ najwięcej osób szuka zajęć przygotowujących do matury w rok, takich zajęć prowadzimy najwięcej. Jeśli jednak chcesz się przygotować do matury w więcej niż rok, to bierz znajomych i dla Was także stworzymy grupę. Dzięki temu, że będziemy mieć więcej czasu do dyspozycji, będziemy mogli zrealizować więcej interesujących projektów i bardziej wniknąć w intrygujące Was zagadnienia.

6. Jestem słaby z fizyki. Czy te zajęcia są dla mnie?

Po pierwsze: kto Ci wmówił takie głupoty? Na szczęście to przekonanie da się zmienić. Dzieci ciągle słyszą w rodzinie i od kolegów, że matematyka i fizyka są bardzo trudne i myślą “ojej, nie poradzę sobie”. Potem faktycznie coś im nie wychodzi i nawet nie próbują tych przedmiotów zrozumieć. Nie martw się jednak. Dobry edukator nauczy każdego chętnego do nauki ucznia. Jeśli się zaangażujesz, po roku będziesz “dobry z fizyki”.

7. Czy ta metoda rzeczywiście się sprawdza?

Tak. Absolwenci zajęć dostawali się na swoje wymarzone uniwersytety w Polsce i za granicą. Jednak nie dość, że dzięki skutecznej i regularnej pracy uzyskasz wysoki wynik z matury, to jeszcze zdobędziesz kompetencje, które są naprawdę cenne w dzisiejszym świecie.

Zajęcia projektowe z fizyki

Jeśli jesteś zainteresowany doświadczeniem tego sposobu nauki fizyki, zapraszamy Cię do odwiedzenia dedykowanej tym wyjątkowym zajęciom podstrony oraz zapisów!

Źródła:
Żylińska, Marzena. 2013. “Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Co jeszcze ma do powiedzenia Wujek Foster

Korepetycje indywidualne czy grupowe?

Korepetycje stanowią duże wsparcie w zdobywaniu wiedzy, zwłaszcza w przypadku języków i nauk ścisłych, jak matematyka. To nie tylko powtarzanie materiału, ale także jego zrozumienie i praktyka. Jeśli rozważasz, czy wybrać indywidualne,

GameLab czyli grupowe zajęcia projektowe z fizyki

Szkolna nauka fizyki się nie sprawdza? Nasze zajęcia projektowe z fizyki, czyli autorska metod nauczania absolwenta Oksfordu, czekają!

Jak wybrać temat Internal Assessment?

Pierwszy krok do napisania dobrego Internal Assessment. Co wziąć pod uwagę będąc na etapie wyboru tematu swojej pracy?